Koľko peňazí míňajú Slováci v nákupných centrách?

Zákazníci na Slovensku sú ochotní míňať v nákupných centrách približne to isté množstvo peňazí ako v roku 2018. Najvyšší medziročný nárast nastal v gastronomických prevádzkach. Vyplýva to zo Správy Shopping centre index (SCI) 2019 poradensko-realitnej spoločnosti CBRE na Slovensku.

Spotrebiteľská nálada je pozitívna

 

90PKQyD7TkvxZWBOE92MRA


Dobrou správou pre obchodníkov je zistenie CBRE, že zákazníci míňajú v shoppingoch približne to isté množstvo peňazí ako v roku 2018. K výsledku prispela rekordne nízka nezamestnanosť, pozitívna spotrebiteľská nálada a ochota nakupovať, avšak väčší rast brzdili zmena otváracích hodín počas sviatkov a narastajúca konkurencia v podobe e-commerce a retail parkov. Tieto trendy sú ale podobné trendom v celej centrálnej a východnej Európe. „Nákupné centrá v súčasnosti využívajú rôzne nástroje na analýzu zákazníckeho správania a snažia sa nákupným mixom a vizualitou pritiahnuť mladú generáciou návštevníkov. Zákazníci sú stále náročnejší na produkty a služby vo vzťahu k vlastnej osobe. Viac investujú do starostlivosti o svoje zdravie, do športovania, užitočného trávenia voľného času a do kvality stravovania,“ vysvetľuje Luiza Moraru, Head of Property Management CEE, CBRE


Podľa správy je počet zákazníkov nákupných centier na Slovensku pomerne stabilný. Tržby rástli len mierne a veľkosť priemerného nákupného košíka zostala takmer nezmenená. Vo svete kamenných prevádzok začína byť boj o priazeň zákazníka tuhší. Retail parky vznikajú už aj v obciach s 5 000 obyvateľmi. To výrazne odkrajuje z množiny potenciálnych návštevníkov v spádovej oblasti lokálnych nákupných centier a vplýva to aj na nižšiu frekvenciu návštev.


Aktuálna správa SCI mapuje 16 regionálnych nákupných centier, teda viac ako 235 000 m2 modernej nákupnej plochy s takmer 1200 maloobchodnými prevádzkami, ktoré v roku 2018 navštívilo takmer 69 miliónov návštevníkov.


Darilo sa atraktívnym centrám


Z prieskumu vyplýva, že nájomné priemerne pokleslo o 5,5 %, čo je výsledok priemeru dvoch protichodných trendov. Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom, ktoré sa nachádzajú v atraktívnych lokalitách zaznamenali nárast priemerného nájomného vo výške 2 - 6 %. Na druhej strane takmer nezmenená výška nájmov a v niektorých prípadoch aj ich výraznejší pokles evidujú vo vysoko saturovaných lokalitách v starších nákupných centrách, ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším nákupným trendom a očakávaniam návštevníkov. „Vo všetkých sledovaných prípadoch však výšku nájomného ovplyvnili zmeny v záujme návštevníkov o centrum, zmeny skladby nájomcov ako aj celkový počet prejednaných zmlúv v danom roku,“ komentoval výsledky Branislav Golan, Associate Director, Head of Retail Agency CBRE. Práve reakciou na zmeny očakávaní zákazníkov je zásadná rekonštrukcia Polus City Center. Okrem fyzických zmien v centre, prišlo k relokácii viac ako 20 prevádzok, pribudne dovedna viac ako 30 obchodov. Celá rekonštrukcia pritom potrvá iba 10 mesiacov za plnej prevádzky centra.


Móda obsadzuje väčšie plochy, jedlo a nápoje rastú v tržbách

Najvýznamnejšie zastúpenie v nákupných centrách, a to až 32 % z obsadenej nákupnej plochy, majú predajcovia oblečenia a bielizne, ktorí sú zahrnutí do kategórie Móda (Fashion). Predajne zamerané na špecializovaný sortiment - napríklad drogérie, hračkárstva, kníhkupectvo, optika alebo lekáreň - sa rozprestierajú na 15 % predajnej plochy. Kategória predajcov módne doplnky, topánok, kabeliek, šperkov, hodiniek, bižutérie a príslušenstva, má podiel takmer 9 % predajnej plochy. Kategórii Móda sa darilo aj z pohľadu medziročného nárastu nájomného. Evidujeme tretí najvyšší, teda 2,5%-ný nárast. Dvojkou v tomto ukazovateli s hodnotou nárastu 7,4 % je kategória služieb, ako sú kaderníctvo, banky, mobilní operátori alebo predajne kvetov. „Najvýraznejší nárast nájomného, až 17 %, sme ale zaznamenali v kategórií gastronomickej (F&B, Food and Beverages). Tieto prevádzky a koncepty sú často nové, lokálne a obsadzujú zvyčajne plochy 50 až 99 m2,“ uvádza Branislav Golan. „Práve v prevádzkach s týmto rozpätím predajnej plochy evidujeme najväčší rast obratov. Okrem F&B sa na takejto ploche nachádzajú prevádzky, ktoré doteraz v nákupných centrách neboli obvyklé, napríklad pánske holičstvá, vinotéky, krajčírstva, predajne so špecializovaným potravinovým sortimentom.


Prevádzky jedla a nápojov pribúdajú nielen v lokálnych nákupných centrách. V nákupnom centre VIVO! Bratislava pribudne nová dizajnová gastroulička a gastrozóna. Novú Gastropasáž má už takmer rok Avion Shopping Park a výrazná gastro plocha pribudne pod otvorení Stanice Nivy. Práve v tomto projekte otvorí na približne 600 m2 s terasou koncept Vapiano.


Česko vs Slovensko


Tak ako na Slovensku, tak aj v Čechách bol zaznamenaný pozitívny nárast dosahovaných priemerných obratov u obchodníkov. Českí predajcovia si prilepšili v dosahovaných tržbách o 6,2%, zatiaľ čo slovenskí obchodníci o niečo vyše ako 1%. Obchodníci v Čechách teda rýchlym tempom doháňajú straty vzniknuté v predchádzajúcich rokoch. Vývoj výšky nájomného malo v porovnávaných krajinách opačný trend. Na rozdiel od slovenských predajcov, ktorým klesalo nájomné na úroveň 5,5%, českí predajcovia museli v medziročnom porovnaní vynaložiť na nájomné o 1% viac. Nárast nájomného v Českej republike bolo však treba vnímať aj v kontexte stagnácie nárastu úrovne nájomného v predchádzajúcich rokoch, čo sa prejavilo kumulatívne až v poslednom sledovanom období. V štatistickom vyjadrení počtu zákazníkov na posudzovanú nákupnú plochu sú na tom lepšie slovenské nákupné centrá. V roku 2018 bola priemerná návštevnosť na Slovensku 290 zákazníkov/m2, zatiaľ čo v Čechách tento indikátor dosiahol úroveň 176 návštevníkov/m2. V Českej republike bolo do Shopping centre indexu 2019 zahrnutých 22 regionálnych nákupných centier. Posudzovaných bolo takmer 1.500 nájomcov na celkovej maloobchodnej ploche viac ako 550.000 m2.


Zdroj: CBRE, TASR