Na Žilinu developeri pozabudli

„Tento rok očakávam ešte väčší pohyb na realitnom trhu,“ hovorí Mgr. Mário Glos C.I.P.S., ktorý od roku 2004 stojí na čele realitnej skupiny MGM.

Mario Glos

„Tento rok očakávam ešte väčší pohyb na realitnom trhu,“ hovorí Mgr. Mário Glos C.I.P.S. Od roku 2004 stojí na čele realitnej skupiny MGM, je medzinárodne certifikovaný realitný maklér, člen americkej asociácie realitných maklérov NAR, profesionálny speaker Hard Skills a Soft Skills zameraných na obchodné zručnosti s dôrazom na realitný biznis a marketing. Interný školiteľ NARKS je autorom knihy „Realitná príručka“ a vzdelávacieho projektu „RealitnýVodičák.sk“, aktívny publicista, bloger a autor odborných článkov súvisiacich s realitnou problematikou.

Mesačník RealitySK pravidelne publikuje vaše postrehy a skúsenosti z realitného biznisu, teraz spúšťate nový cyklus edukačných článkov pre maklérov, čo vás k nim motivovalo a čo od nich očakávate?
Doteraz publikované články boli skôr ladené pro-klientsky s radami a odporúčaniami pre vlastníkov alebo kupujúcich. Nové články budú vychádzať na sto percent z realitnej  praxe a mali by odbornej verejnosti priblížiť viacero tém zo psychológie predaja, obchodných zručností, argumentácie až po správny marketing a komunikovanie s cieľovou skupinou. Cieľom tejto aktivity je globálne zvýšenie profesionalizácie realitného biznisu na Slovensku, o čo sa snažíme už dlhé roky, a v neposlednom rade nám ide aj o vyvolanie potreby uvedomenia si nutnosti ďalšieho vzdelávania realitných maklérov, a tým im poskytnúť možnosť odlíšenia sa od konkurencie v kvalite vedomostí.

Váš projekt Realitný vodičák je smerovaný nielen na začínajúcich realitných maklérov, ale aj na finančných poradcov a laickú verejnosť. Čo vás pri jeho realizácii najviac prekvapilo?
RealitnýVodičák.sk  je ucelený edukačný program, spolupracujeme napríklad so Žilinským samosprávnym krajom, kde preškolíme každoročne okolo tisícky študentov maturitných ročníkov stredných škôl. Je to výborné v tom, že mladí ľudia získajú realitnú gramotnosť, naučia sa napríklad, že nehnuteľnosť nie je bicykel ani maringotka, ďalej sa naučia, čo vplýva na cenu nehnuteľností, ale hlavne sa stretnú s listom vlastníctva a naučia sa orientovať v ňom. Každý z účastníkov má možnosť získať certifikát. Následne vyhodnocujeme úspešnosť škôl formou testovania a najlepších odmeňujeme. Doteraz sa projektu zúčastnilo viac ako 10 000 účastníkov. Ďalej pod týmto názvom v roku 2016 pobeží rozhlasová relácia, ktorá bude pomáhať ľuďom  v rôznych situáciách a okrem realitných maklérov podľa príslušnej témy budú našimi hosťami advokát, daňový poradca, exekútor, a podobne. Ale momentálne sme v prípravách, tak nesmiem o tom viac rozprávať.
Pre realitných maklérov máme edukačný systém MGM real estate academy, z ktorého vychádzajú aj obľúbené témy v NARKS, ako je napríklad Exkluzivita alebo Guerilla Marketing. Po rokoch, čo je MGM lídrom v realitnom vzdelávaní na Slovensku, nás toho už veľa nezaskočí. Najviac sa asi čudujem realitným maklérom alebo majiteľom realitných kancelárií, ktorí sa čudujú nám, prečo to vlastne robíme, a nevedia to doteraz pochopiť.

Realitná skupina MGM, ktorú ste založili, pôsobí na franšízovom princípe podobne ako niektoré medzinárodné značky. V čom vidíte prednosti aj nevýhody domácej siete oproti silnej zahraničnej konkurencii? Na konferencii NARKS 2015

Máme pripravenú koncepciu a chystáme sa vybudovať postupne franšízingovú sieť. Necítim sa na to, aby som vedel zhrnúť výhody a nevýhody domácej siete oproti zahraničným, myslím, že kľúčovým je zo strany poskytovateľa voľba správneho partnera - osoby, ktorá si kúpi licenciu – a hlavne jej charakter a osobnostné črty. Riziko prichádza, pokiaľ je poskytovateľovi franšízi jedno, komu ju predá, len aby inkasoval licenčné poplatky, o čom sme boli svedkami v minulosti, a tak to aj vyzeralo.
V čom bude naša franšíža iná? Plánujeme poskytovať dva varianty. Prvý spočíva v poskytovaní podpory, informačného systému, a tzv. back office. Inými slovami náš partner si prostredníctvom nás bude „outsoursovať“ všetky rutinné služby a operatívu, ktoré zabíjajú skutočný biznis a sú zlodejmi času: od správy ponúk a dopytov, manažovania procesov, servisu klientov, jednotného call centra, až po právny servis. Pointa tohto modelu je, že partner si presne vyskladá služby, o ktoré má záujem, a ostatné si bude riešiť ďalej po vlastnej línii. Reálne sa mu znížia náklady na chod pobočky. Tento model je vhodný najmä pre spoločnosti, ktoré si chcú zachovať svoju značku a svoj web, lebo sú povedzme veľmi dobre vnímaní na regionálnej úrovni, no zároveň chcú zvýšiť svoju efektivitu, tržby a poskytovať profesionálny servis. Druhý variant je ten „klasickejší“ franšízový. Aj keď u nás v MGM nie je nič klasické, lebo sa snažíme do najväčšej možnej miery odlíšiť sa od ostatných. Veľkou výhodou nášho franšízingu je, že sme do neho zakomponovali všetky chyby, ktoré sme sa podozvedali počas našich školení a zamerali sme sa na veci, ktoré trápili väčšinu realitiek, našli sme na to riešenia a premietli ho do nášho systému.

A zahájili ste už predaj týchto dvoch koncepcií franšízingu?
U nás v MGM to má filozofický rozmer. Nechceme predávať licencie, to nie je náš biznis. Nemáme na to ani žiadneho obchodného zástupcu. V tom je zásadný rozdiel. Chceme poskytovať komplexné riešenia pre realitné kancelárie na báze, ktorú sme si vyvinuli za roky praxe. Z tohto dôvodu si myslím, že náš franšízing alebo lepšie povedané partnerstvo môže byť dlhodobo úspešné. Momentálne sme našli partnerov, s ktorými už testujeme prvý model spolupráce. Našich budúcich partnerov si chceme vyberať...

Pôsobíte najmä v Žiline, v čom vidíte hlavné rozdiely medzi realitným trhom v krajskom meste a v Bratislave, niekedy označovanú za dominantného „hráča“ na slovenskom trhu s bývaním?
Náš biznis je postavený na viacerých zložkách. Jednou z nich je predaj na sekundárnom trhu nehnuteľností v žilinskom regióne, kde sme silný hráč na trhu. V našom portfóliu je okolo tisícky ponúk. Ďalej sa venujeme priemyselným nehnuteľnostiam s celoslovenskou pôsobnosťou, investovaniu a dražbám. Bratislavský rezidenčný trh je diametrálne odlišný. Je tu masívna ponuka novostavieb. V Žiline si v tomto smere nemáte moc čo vyberať, skôr prevláda dopredaj starších novostavieb a „secondhandových“ bytov, ktoré medziročne zdraželi podľa môjho názoru o 10 %, čo je práve zapríčinené absenciou novostavieb. Niekde som sa dočítal, že v Žiline je najmenej metrov štvorcových novostavby na obyvateľa spomedzi všetkých krajských miest. Na druhej strane chápem aj developerov, pre ktorých sú hranicou Zlaté piesky. Investičné náklady sú veľmi podobné, no marža v Bratislave oveľa vyššia. Stále si však myslím, že kto prinesie ako prvý zaujímavý koncept rezidenčného bývania do Žiliny za normálne ceny, bude odkázaný na úspech. V priemysle sú ceny v rámci Slovenska veľmi podobné, pohyb na trhu bol v roku 2015 značný.

Aká je vaša osobná predstava ideálneho bývania, a do akej miery sa vám ju už podarilo naplniť?
Vyrastal som na dedine v rodinnom dome, a preto asi inklinujem k takémuto typu bývaniu. Ranná prechádzka s bosými nohami po zarosenom trávnatom koberci ma dobije energiou na celý týždeň. V súčasnosti si túto predstavu nahrádzam naším víkendovým domom pri Piešťanoch, nakoľko v Žiline bývame v byte. A pri súčasnom rýchlom spôsobe života je v podstate úplne jedno, kam sa chodím vyspať na šesť-sedem hodín. Cez týždeň využívam iba dve miestnosti: kúpeľňu a spálňu, moc by som si teda dom neužil.

Považujete sa viac za mestského človeka alebo vás priťahuje bývanie v prírodnom prostredí, prípadne na vidieku?
U mňa je to mix oboch. Nechcem, aby to znelo sentimentálne, ale milujem atmosféru, keď sa na chalupe posadím ku krbu, pustím gramofón napríklad so šanzónmi Edith Piaf a čítam si. Dokážem takto stráviť hodiny. Večer wellness alebo v lete grilovanie v altánku... Na druhej strane sa rád stretávam s ľuďmi, a vyhľadávam malé kaviarničky s atmosférou, kde hrá príjemná hudba, kde si môžem zapáliť cigaru a dať dobré espresso. Mám rád komfort mesta a taktiež „bohémsku“ atmosféru, akú má napríklad Banská Štiavnica.

Pri výbere a zariaďovaní bytu máte bližšie k tradíciám alebo radi experimentujete s modernými trendmi v oblasti nábytku, línií, farieb, technológií?
S priateľkou radi experimentujeme a našťastie máme rovnaký vkus. Našou biznisovou filozofiou je odlišovať sa do maximálnej možnej miery, a to ovplyvňuje aj naše súkromie, a ovplyvnilo aj zariaďovanie. Náš byt je v modernej novostavbe, ale v interiéri máme priznanú tehlu, staro vyzerajúce drevené podlahy, vysoké funkcionalistické dvere až po strop v kombinácii s moderným minimalistickým nábytkom, ktorý je dopĺňaný dizajnovými kúskami z 20. až 70. rokov minulého storočia. Je to taký mix starého s novým, súčasného s nadčasovým, a stále to nemáme úplne dokončené.

Využili ste vo svojom byte služby bytového architekta alebo interiérového dizajnéra?
Pri zariaďovaní nášho bytu sme mali dosť jasnú predstavu, priateľka je v tom skutočne dobrá, a je to trochu naša vášeň a zároveň aj profesionálna deformácia. Architektov využívame pri našom biznise, taktiež ich odporúčame našim klientom. Prestavbu nášho víkendového domu navrhoval náš priateľ architekt Peter Švorc a dal tomu úplné iný rozmer.

Ktorú časť Žiliny ste si najviac obľúbili, čo na nej oceňujete?
Som prisťahovalec. Vyrastal som vo Veľkom Bieli pri Bratislave, keď som mal šesť rokov, presťahovali sme sa do Piešťan, po strednej som odišiel do Írska, a následne študovať do Banskej Bystrice a Bratislavy. Teraz som už asi desať rokov v Žiline. Každé z týchto miest má niečo svoje. Žilina je v krásnom prostredí, je tu pekná príroda a našiel som tu veľa priateľov.

Ako vnímate premeny mesta z hľadiska novej výstavby, aké zmeny by ste sa snažili presadiť vo vedení mesta na zlepšenie bývania? Páčia sa vám novostavby vo vašom okolí, alebo sú aj projekty, ktoré považujete za nepodarky?
V rámci Žiliny sa toho veľa nedeje. Developeri na ňu pozabudli. Pokiaľ by som bol vo vedení mesta, tak by som sa snažil zrýchliť procesy na úradoch. Zaviedol by som pro-klientsky orientovaný spôsob myslenia. Pod hrozbou väzenia  by som zakázal úradníkom používanie slov ako: „takto sa to nedá“, „to nepôjde“, „neviem“, „podajte si novú žiadosť“, a nahradil by som to hľadaním konštruktívneho riešenia, ako sa to dať bude.

Máte pozitívne alebo menej príjemné zážitky ohľadne bývania a architektúry zo sveta? Kde by sa vám páčilo bývať a prečo, a naopak, kde by ste si nevedeli zvyknúť?
V poslednom období mi učarovala Budapešť, ktorá za posledné roky spravila neskutočný posun vpred. Páči sa mi viac ako Viedeň, a to asi hlavne kvôli mentalite ľudí. Služby, kultúra aj jedlo na top úrovni a za normálne ceny. Taktiež sa mi veľmi páči Rím svojou atmosférou a históriou. Z menších miest vo mne zanechalo odkaz mesto luxusu Porto Cervo na Sardínii, a taktiež krásne mestečko Bonifacio na útesoch Korziky. V každom z nich by som si vedel predstaviť bývanie. Menej sa mi páčil Dubaj, pôsobil na mňa umelo, ten je vhodný asi len na dovolenku. Žil som taktiež v Dubline, a tam by som sa vrátiť nechcel, nevyhovovalo mi tam podnebie aj ľudia boli zvláštni.

Trúfnete si odhadnúť vývoj realitného trhu v nastávajúcom roku 2016?
V roku 2016 by mal byť ešte väčší pohyb na realitnom trhu. Rastúci dopyt po bývaní aj priemyselných nehnuteľnostiach, a s tým spojený aj rast cien prinesie zahájenie viacerých developerských projektov aj špekulatívnej výstavby priemyselných objektov, určených pre skladovanie a logistiku, a to aj za hranicou Zlatých Pieskov v Bratislave. Celkovú náladu vylepšuje ohlásená investícia Land Rover v Nitre, ktorá do veľkej miery ovplyvní dopyt  po nehnuteľnostiach, a sekundárne z hľadiska zamestnanosti poskytne väčšiu stabilitu a istotu, čo bude viesť k zvýšenému nakupovaniu nehnuteľností. Druhý faktor budú lacné a dostupné hypotéky, a tretí faktor, na základe ktorého predpokladám rast realitného trhu, je silná generácia ľudí narodených v 80. rokoch, ktorí sa budú osamostatňovať, alebo budú riešiť výmenu bývania zo štartovacieho na rodinné.

Čo pripravujete alebo osobne očakávate v roku 2016 z hľadiska svojej profesie, rodiny...?
Rok 2016 bude vo všetkých ohľadoch zaujímavý. S priateľkou plánujeme svadbu niekedy v lete, nemáme síce ešte presný termín, ale vieme, že bude cez týždeň v pracovný deň. Musíme byť predsa iní ako ostatní a zo žartu hovoríme: nebudeme si predsa kaziť víkend.
Z personálneho hľadiska je našim cieľom rozšíriť pracovný kolektív a vytvoriť z MGM najlepšie miesto na prácu realitného makléra. Potrebujeme personálne posilniť najmä segment priemyselných nehnuteľností, kde už teraz nestíhame obsluhovať našich klientov.
Hneď úvodom roka by sme mali spustiť nový web, ktorý bude totálne odlišný od tých bežných šablónových, ktoré sú konkurenciou najvyužívanejšie. Realitný web v takej funkcionalite a dizajne na Slovensku nenájdete - kým nás neskopírujú , ale to nám neprekáža, radi určujeme trendy. Ďalej spúšťame rozhlasovú reláciu s poradenstvom pre širokú verejnosť, pre váš časopis sme pripravili seriál zameraný na praktické vzdelávanie maklérov, odškolíme asi 700 zvyšných študentov v rámci RealitnýVodičák.sk, a taktiež plánujeme spustenie webovej stránky, ktorú zastrešuje naša druhá spoločnosť Ministerstvo nehnuteľností. Cieľom webu bude poskytovanie podpory laickej aj odbornej verejnosti formou poradenstva, školení a podobne.
A v neposlednom rade by sme radi zahájili partnerstvá v rámci franšízingu, lebo to je nástroj na rast a šírenie našej filozofie. Taktiež chcem ďalej školiť - či individuálne v realitných kanceláriách alebo pre NARKS skupinové školenia, baví ma to a nabíja energiou, a na chvíľku vytiahne zo zabehnutého koloritu.

Jiří Výborný

Foto: Mario Borak, NARKS