Centrop čaká na zmenu územného plánu
O projekt nového logistického a priemyselného parku pri bratislavskej automobilke VW je veľký záujem, všetko zatiaľ brzdí územný plán mesta
O projekt nového logistického a priemyselného parku pri bratislavskej automobilke VW je veľký záujem, všetko zatiaľ brzdí územný plán mesta.
O rozvoji rozsiahleho územia medzi Dúbravkou, Devínskou Novou Vsou a Záhorskou Bystricou sa hovorí už dlhšie, zo všetkých plánov sa však zatiaľ realizovala iba časť polyfunkčného projektu Bory a niekoľko menších jednotlivých developmentov. Rozsiahle investície v automobilke Volkswagen v ostatných rokoch znovu vrátili tieto územia do pozornosti investorov aj z hľadiska priemyselnej výstavby, prax však ukazuje, že zďaleka nie všetko u nás závisí iba od peňazí.
Spoločnosti Reform Capital, známej napríklad z obytného projektu Mladé Čunovo, sa v spolupráci s Miestnou časťou Záhorská Ves podarilo v rámci jednoduchých pozemkových úprav pripraviť v tejto lokalite na 600 hektárov pozemkov pripravených na ďalších rozvoj. V prvej etape by chceli na 70 hektároch v smere k diaľnici D2 vybudovať priemyselný a logistický park. „Územie sa nachádza v priamom susedstve s automobilkou a ďaleko od existujúcich obytných zón. To ho predurčuje k využitiu na výstavbu dodávateľského parku,“ hovorí Michal Smolec, projektový manažér projektu Centrop a dodáva: „Blízkosť dodávateľov k výrobnému závodu by významne skrátila čas dodávok, eliminovala ťažkú koncentrovanú dopravu na diaľnici a priľahlých cestách a s tým spojenú tvorbu emisií CO2.“
Urbanistická štúdia
Vhodnosť priemyselnej výroby potvrdila aj urbanistická štúdia územia, ktorú vypracovalo architektonické štúdio Compass, s.r.o., na čele s Jurajom Benetinom a Matejom Grébertom. Podľa nej patrí územie severozápadného rozvojového pólu vďakavybudovanej infraštruktúre medzi miesta s najväčším urbanistickým potenciálom: „Bratislava sa týmto smerom rozvíjala trochu v nerovnováhe aj čo sa týka funkcií. V tomto póle naďalej dominuje bývanie. Je však dôležité, aby sa tu posilňovali aj ďalšie mestské funkcie, akými sú služby verejnosti, obchod, administratíva či ľahký priemysel, ktoré spoločne vygenerujú nové pracovné miesta,“ tvrdí architekt Juraj Benetin ako spoluautor urbanistickej štúdie. Súčasne však upozorňuje, že treba dobre premyslieť, aký druh zástavby vznikne ďalej na tomto území: „Vzhľadom na prítomnosť závodu automobilky je zrejmé, že treba nájsť kompromis medzi priemyselnou zónou, kde by mohli vzniknúť nové pracovné miesta a tým, čo uvidia návštevníci prichádzajúci z diaľnice D2 ako prvé.“
Prínos pre mestskú časť i celé mesto
Mestská časť Záhorská Bystrica získa realizáciou úvodnej fázy projektu Centrop v prvom rade vyššie príjmy z daní z nehnuteľností, ktorú investor odhaduje až na milión eur. Navyše v novom dodávateľskom parku vzniknú ďalšie pracovné miesta a štát môže získať okolo 3,5 mil. eur z poplatku za vyňatie pozemkov z poľnohospodárskeho pôdneho fondu, pripomína Ing. Martin Drázský zo spoločnosti Reform Capital finančný aj ekologický rozmer projektu.
„Oceňujem, že investor o svojich zámeroch otvorene a transparentne komunikuje s našou mestskou časťou. Navyše má snahu realizáciou pozemkových úprav sprehľadniť a hospodárne usporiadať komplikované vlastnícke vzťahy na 600 ha území tak, aby vlastníci neprišli ani o jediný meter. Vo vzťahu k našej mestskej časti sa projekt nachádza v nekonfliktnom území a môže priniesť do mestskej pokladnice, a tým pádom aj do pokladnice mestskej časti, chýbajúce financie na jej modernizáciu a ďalší rozvoj.“ hodnotí rokovania s investorom starosta mestskej časti Záhorská Bystrica Ing. Jozef Krúpa.
Napriek spomenutým pozitívam ostatné roky projekt postupuje minimálnym tempom a realizácii úvodnej etapy Centrop bráni Územný plán hlavného mesta SR Bratislavy. „Z našej strany sme splnili všetky požiadavky zúčastnených strán. Touto cestou chceme apelovať na predstaviteľov mesta Bratislava, aby vo veci zmien územného plánu začali urýchlene konať, pretože za posledné 4 roky sa pre žiadny pripravený developerský projekt územný plán nezmenil,“ vyzýva Michal Smolec. Podľa predpokladov po zmene územného plánu môže výstavba dodávateľského parku začať realizáciou infraštruktúry, čo zaberie asi 15 mesiacov, a samotná výstavba prevádzok bude trvať zhruba rok.
Jiří Výborný
Zdroj a vizualizácie: Centrop