Slovensko zatiaľ chýba
Najatraktívnejšou oblasťou regiónu CEE z pohľadu logistických nehnuteľností je stredné Poľsko, ďalšie miesta obsadili Istanbul, Praha, Bukurešť a Budapešť
Najatraktívnejšou oblasťou regiónu CEE z pohľadu logistických nehnuteľností je stredné Poľsko, do ktorého spadá aj Lodž, ďalšie miesta obsadili Istanbul, Praha, Bukurešť a Budapešť.
Hlavným dôvodom popularity nášho regiónu sú nízke náklady, uvádza obsiahla správa Rozširovanie siete logistických nehnuteľností (Logistics Real Estate Network Expansion), ktorú vypracovala spoločnosť Prologis, pôsobiaca v oblasti priemyselných nehnuteľností v spolupráci s agentúrou Eyefortransport.
Prvých päť lokalít rebríčku je rozmiestnených po celom regióne a každá leží v inej krajine. Aj to jasne dokladuje búrlivý rozvoj, ktorým sektor logistiky v strednej a východnej Európe v posledných rokoch prechádza.
Cena práce a pozemkov
Práve stredná a východná Európa dosiahla v porovnaní s výsledkami predchádzajúceho prieskumu z roku 2013 najväčšie pokroky, keď hneď deväť z desiatich najlepších lokalít v tomto regióne vylepšilo svoje predošlé výsledky. Osem lokalít z regiónu CEE sa navyše dostalo do celoeurópskej Top 20, v roku 2013 tam prenikli iba štyri.
Hlavným faktorom atraktivity strednej a východnej Európy sú nízke náklady. Z desiatich najlepších lokalít podľa ceny práce sa ich osem nachádza v strednej a východnej Európe. Zároveň tu nájdeme 13 z 20 najlepších európskych lokalít podľa ceny nehnuteľností.
Vzostup trhov v regióne CEE ide na úkor lokalít v západnej Európe. Najväčší prepad zaznamenali Liège, Paríž, Brusel, Madrid a stredné Nemecko. Ústup z predchádzajúcich pozícií postihol aj centrá leteckej prepravy ako Frankfurt nad Mohanom alebo Amsterdam-Schiphol. V ich prípade sa tak podľa prieskumu stalo najmä kvôli slabším výsledkom u kritérií dostupnosť pracovnej sily a cena práce.
Na čele Holandsko a Benelux
Pozíciu najatraktívnejšej logistickej lokality Európy obsadilo s veľkým náskokom Venlo, oblasť na juhovýchode Holandska blízko nemeckých hraníc. S prehľadom tak obhájilo prvenstvo z predchádzajúceho prieskumu v roku 2013, keď obsadilo prvé miesto v deviatich z 11 posudzovaných parametrov. Obzvlášť dobré výsledky dosiahlo v kategórii dostupnosť pozemkov, cestné spojenie, náklady na dopravu a regulačný rámec. Druhé miesto obsadil Rotterdam, veľký prístav na západe Holandska, tretia priečka pripadla belgickému regiónu Antverpy-Brusel. Za ním nasledovali Stredné Brabantsko a Východné Brabantsko, dve oblasti na juhu Holandska. Po týchto piatich zástupcoch Beneluxu desiatku najlepších európskych lokalít dopĺňajú Düsseldorf, stredné Poľsko, Antverpy-Hasselt, Istanbul a Kolín nad Rýnom.
Výhľad
Správa odpovedá na kľúčové otázky, ktorým musia čeliť majitelia a užívatelia logistických nehnuteľností v čase prebiehajúcich zásadných štrukturálnych zmien. Rekonfigurácia európskeho dodávateľského reťazca a vzostup elektronického obchodovania znamenajú potenciálny výrazný nárast dopytu po moderných a efektívnych distribučných nehnuteľnostiach v celom regióne. Najväčší dôraz kladú užívatelia na blízkosť k ekonomickým sieťam, nízke náklady (na dopravu a nehnuteľnosti) a dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily.
Najdôležitejším faktorom pre výber lokalít bude v budúcnosti dostupnosť pracovnej sily. Význam prikladaný tomuto parametru sa však v jednotlivých krajinách a regiónoch výrazne líši. Nájsť v Európe dostatok kvalifikovaných zamestnancov so skúsenosťami predstavuje aj naďalej výzvu. Zdá sa, že štrukturálne faktory ako globálny obchod, outsourcing alebo zlepšovanie infraštruktúry majú na prebiehajúce zmeny silnejší vplyv ako cyklické faktory typu ekonomického vývoja a spotreby.
Výrazný nárast dôležitosti zaznamenali dva faktory, ktoré boli v prieskume z 2013 hodnotené ako pomerne nepodstatné: udržateľnosť a spĺňanie potrieb elektronického obchodovania. „Logistické spoločnosti neustále optimalizujú svoje distribučné stratégie, aby dosiahli čo najvyšších úrovní služieb pri udržaní čo najnižších nákladov. Obzvlášť v Prahe sledujeme v posledných rokoch vysoký dopyt a rast, a to najmä vďaka dostupnej kvalifikovanej pracovnej sile, ktorá je pre zákazníkov hľadajúcich vhodnú lokalitu na prevádzku a distribúciu na hlavné trhy strednej a východnej Európy dôležitá,“ k výsledkom prieskumu povedal Martin Polák, riaditeľ Prologis pre strednú a východnú Európu.
Zdroj a mapa: Prologis