Európske mestá s najrýchlejším rozvojom cyklistickej infraštruktúry

Menší ruch, menej emisií, bezpečnejšia doprava, zdravší životný štýl. Viaceré európske mestá chcú vyťažiť z plusov cyklodopravy maximum. Prispôsobujú tomu aj rozvojové urbanistické plány. Miliónové investície do výstavby cyklotrás a parkovísk pre bicykle ich radí medzi lídrov v oblasti rozvoja cyklistickej infraštruktúry.

Amsterdam

Holandská metropola je už pár rokov považovaná za „Mekku cyklodopravy“. Tento prívlastok sa jej neušiel náhodou. V uliciach Amsterdamu premávajú denne desaťtisíce bicyklov, ktoré majú na hlavných ťahoch samostatný cyklistický pruh s dostatočnou šírkou a bezpečnostnými prvkami. V meste sa stále budujú nové cyklotrasy a parkovacie domy. Jedným z najväčších je podvodný parkovací dom pre 7 000 bicyklov pri centrálnej železničnej stanici. Zdroj: oddviser.com 

Utrecht

Z holandských miest sa medzi európskych lídrov zaradil aj Utrecht. Výraznou mierou sa o to pričinilo najväčšie cyklistické parkovisko na svete s kapacitou 12 500 bicyklov. Parkovanie tu riadi digitálny systém, ktorý bráni chaosu počas dní s rušnou premávkou. V meste sú aj ďalšie menšie parkovacie domy, hustá sieť cyklotrás a viacero špičkových servisných stredísk. Zdroj: cu2030.nl

Antverpy

Belgičania poňali rozvoj cyklodopravy kreatívnou formou. Okrem odľahčenia ciest a zníženia emisií má budovanie cyklistickej infraštruktúry prispieť k podpore cestovného ruchu. Dobrým príkladom sú Antverpy, kde väčšina cyklotrás prechádza okolo turistických atrakcií. Pri tých sa nachádzajú aj parkoviská pre zdieľané bicykle. V centre mesta sú vybudované samostatné cyklistické pruhy oddelené od áut a chodcov. Zdroj: thecrazytourist.com 

Kodaň

V dánskej metropole využívajú bicykel pri presune do školy alebo do práce takmer dve tretiny obyvateľov. Kodaň podporuje cyklodopravu neustálymi investíciami do budovania cyklotrás so všetkým, čo k tomu patrí. Cyklisti môžu využívať trasy oddelené od áut aj v centre mesta. Na bicykli sa dostanú takmer všade. Po niekoľkých cyklomostoch prejdú rýchlo a bezpečne aj cez vodné toky. Zdroj: awol.com.au

Malmö

Žiadne švédske mesto nemá vzhľadom k svojej rozlohe viac cyklotrás ako Malmö. Vyše 500 trás vedúcich hlavnými ulicami, rezidenčnými zónami aj okrajovými štvrťami je vybavených odpočívadlami, servisnými strediskami aj parkovacími plochami. Mesto využíva aj špeciálny technologický systém so senzormi, ktoré na križovatkách upozornia vodičov na prichádzajúci bicykel. Zdroj: buildipedia.com

Cyklistická infraštruktúra sa rozvíja aj v ďalších mestách. Bezpečnosť, pohodlie aj servis na vysokej úrovni si pochvaľujú v Berlíne, v Barcelone aj v Ľubľane. Po realizácii chystaných projektov za desiatky až stovky miliónov im bude konkurovať Paríž, Štrasburg a Hamburg. Medzi lídrami nechýba Viedeň, ku ktorej sa postupne pridávajú vybrané talianske mestá.

 

Zdroj: nehnutelnosti.sk

Zdroj foto: oddviser.com, cu2030.nl, thecrazytourist.com, awol.com.au, buildipedia.com