Slováci sa neboja utrácať. Nové nákupné centrá postupne pribúdajú

Slováci čoraz viac prichádzajú na chuť nákupným centrám. V tomto i budúcom roku dochádza k novej výstavbe, prípadne k rozšíreniu existujúcich priestorov. Zákazníci sú každým rokom čoraz náročnejší – viac si doprajú, zaujímajú sa o módu a životný štýl, čomu sa musí prispôsobovať aj ponuka retailu. Preto sú aj naše obchodné centrá čoraz pestrejšie a stále viac zaujímavých značiek vstupuje na náš trh. Niektoré priestory však čaká remodeling, zmena konceptu, či kompletná prestavba, alebo dokonca zmena účelu

Shopping Forum Presov  

Nová výstavba centier napreduje aj v tomto roku V tomto roku 2017 bude podľa Kataríny Paule, vedúcej retail tímu v realitnej poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield, na Slovensku dokončených v celkovej rozlohe viac ako 56 258 metrov štvorcových (m2) nákupných centier. „Z toho 83 percent pripadá na výstavbu nových centier, 17 percent pripadá na plánované rozširovanie už existujúcich projektov." Tieto údaje môžu byť mierne ovplyvnené ďalšími pripravovanými expanziami, ktorých zverejnenia zatiaľ developeri neodsúhlasili.

V Banskej Bystrici sa na jeseň očakáva otvorenie nákupného centra Terminal (13.000 m2). V centre Martina je naplánovaná výstavba nového centra Galeria Martin s rozlohou 12.058 m2 a taktiež rozšírenie už existujúceho nákupného centra Tulip o rozlohe takmer 8.000 m2. V Prešove je plánované otvorenie nákupného centra Eperia s celkovou rozlohou 22.000 m2. V Košiciach je to projekt Stanica, ktorý sa bude rozširovať o 1.200 m2.

Ponuka priestorov nie je prehriata, expanzia pokračuje V budúcom roku možno očakávať otvorenie dvoch nových nákupných centier. „V prvej polovici roka sa plánuje otvorenie nákupného centra Point v Banskej Bystrici o rozlohe 5.537 m2 a koncom roka 2018, alebo začiatkom 2019), bude dokončená výstavba nákupného centra Forum v centre Prešova (30.300 m2). V Bratislave sa zase očakáva otvorenie zmodernizovaného podchodu na Trnavskom mýte s 1.350 m2 obchodných priestorov," objasňuje Katarína Paule. Z prístavieb sa ráta s dokončením rozšírenia nákupného centra Europa vo Zvolene, ktoré sa rozšíri o 8.600 m2. Celkovo teda pôjde o 45 787 m2 dostavanej plochy nákupných centier, z čoho 81 percent budú predstavovať nové nákupné centrá.

Zaujímavosťou slovenského trhu je tiež saturácia ponuky moderných obchodných priestorov. Priemer, ktorý je považovaný za zdravý je 1000 m2 obchodných priestorov na 1000 obyvateľov. Bratislava má aktuálne okolo 1200 m2 na 1000 obyvateľov a v poradí slovenských miest sa nachádza ešte za Nitrou a Žilinou. „Z uvedeného by malo vyplývať, že ponuka je značne prehriata a nedáva veľký zmysel stavať ďalšie obchodné centrá. V priemere sú však zahrnuté aj staršie obchodné centrá a nákupné galérie, ktoré s príchodom nových, modernejších konceptov čelia problémom udržania si nájomcu a zákazníka," objasňuje Zuzana Gurová, Senior Marketing Executive spoločnosti Cushman & Wakefield na Slovensku.

Niekde remodeling, zmena konceptu či prestavba prietorov Mnohé z nákupných centier čaká remodeling, zmena konceptu, či kompletná prestavba, alebo dokonca zmena účelu, aby si udržali svoju konkurencieschopnosť na trhu. „Zatiaľ je táto krehká rovnováha vďaka veľmi pozitívnemu vývoju ekonomiky a spotrebe, udržateľná. Je na zamyslenie, aké vážne budú zmeny v roku 2020, po pridaní ďalšej ponuky obchodných centier, v už veľmi saturovaných mestách. Máme za to, že budú ovplyvnení všetci. Nájomcovia si budú kanibalizovať vlastné predajne, nové aj pôvodné obchodné centrá nebudú mať uspokojivé výsledky, centrá nebudú poskytovať pre zákazníka maximálny komfort a spokojný nebude nikto," tvrdí Gurová.

Terminal Banská Bystrica  

Mení sa koncept poskytovaných služieb, v prospech klientov Nová výstavba by mala byť preto určitým spôsobom do budúcnosti regulovaná. Oproti zahraničiu však máme veľmi moderné a vyspelé centrá. Trend ich otvárania prišiel do krajín CEE oveľa neskôr, v porovnaní so západnou Európou. Pre nájomcov je mnohokrát prekvapením, v akej vysokej kvalite sú u nás centrá ponúkané a prevádzkované.

Najnovším trendom v ich vývoji je prudký rozmach konceptov spojených so stravovaním a zábavou. Napríklad vo Veľkej Británii ide o odvetvie, ktoré bolo najmenej ovplyvnené s neistotou spojenou s Brexitom a zaznamenáva 9-percentný nárast medzi rokmi 2014-2017. „Moderné foodcourty a stravovacie haly sa zväčšujú, na trhy prichádzajú noví operátori so skutočne inovatívnymi a kvalitnými konceptami. Stále vyššie percento zákazníkov, špeciálne vo väčších mestách, sa stravuje v reštauráciách. Business sa rieši pri pracovných obedoch a večeriach. Zdravé stravovanie a dopyt po lokálnych čerstvých potravinách zohráva veľkú úlohu pri vzniku sietí menších, špecializovaných potravín," objasňuje Zuzana Gurová.

Zmeny sú niekedy nutné, otvárajú nové príležitosti Centrá však určite nevznikajú podľa jedného konceptu. Existuje veľa druhov, od nadregionálnych nákupno-zábavných centier po malé, lokálne obslužné koncepty a retail parky. Vo všeobecnosti možno podľa Zuzany Gurovej vidieť rozdiel medzi západnou a východnou Európou a napríklad Ruskom. „Závisí aj od veľkosti krajiny a jej ekonomickej výkonnosti. Na Slovensku a v okolitých krajinách sú centrá veľmi nové, značky prichádzali na trhy neskôr a boli s expanziou opatrnejší. Preto momentálne nezaznamenávame tak významné zmeny pri zmenšovaní obchodných plôch, či pri odchode nájomcov z trhov, ako napríklad v Nemecku," tvrdí expertka.

Samozrejme, napríklad odchod značky Marks & Spencer z 11 trhov, vrátane Čiech, Slovenska, Poľska a Maďarska svedčí o tom, že takýchto zmien nie sú ušetrené ani naše krajiny. Vzhľadom na veľmi pozitívnu situáciu v maloobchode je však na našich trhoch dostatok značiek, ktoré úspešne zapĺňajú voľné plochy. Centrá sa jednoznačne musia prispôsobovať zvyklostiam kupujúcim. Typickým príkladom je zmenšovanie plôch hypermarketov až po ich takmer úplný zánik v obchodných centrách.

Rezervy oproti cudzine máme v správe priestorov Pri výstavbe, obsadzovaní a prevádzke obchodných centier malo Slovensko k dispozícii už rozsiahle know-how. „Naše centrá sú skutočne na vysokej úrovni a vo väčšine prípadov sú  spravované profesionálnymi spoločnosťami. V správe centier ešte vidíme rezervy a priestor pre zlepšenie," objasňuje Zuzana Gurová.

Nevýhodou v porovnaní s inými krajinami je veľkosť nášho trhu. Často sa možno stretnúť v praxi s otázkou, prečo na slovenský trh neprichádzajú nové značky, ktoré zákazníci poznajú a obľubujú zo zahraničia. „Slovensko je, žiaľ, krajinou, ktorá pre svoju veľkosť a ekonomickú výkonnosť pre nové značky ešte výzvou a sú ochotní expandovať zatiaľ len prostredníctvom partnerov.  Nájsť však skúseného a finančne stabilného partnera však tiež nie je jednoduché," tvrdí Gurová.

Pokiaľ však už značka na trh vstúpi, jej výsledky sú lepšie ako očakávania, ktoré boli nastavované podľa výsledkov napríklad v susediacom Česku. Slovenský zákazník si viac dopraje, zaujíma sa o módu, životný štýl a starostlivosť o telo. Preto sú aj naše obchodné centrá čoraz pestrejšie a stále viac zaujímavých značiek vstupuje na náš trh. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ktoré zaujímavé projekty nákupných centier sa črtajú v slovenských mestách

V roku 2017 V Banskej Bystrici sa na jeseň tohto roka očakáva otvorenie nákupného centra Terminal (rozloha 13.000  m2). V Martine je naplánovaná výstavba centra Galeria Martin (12.058 m2) i rozšírenie už existujúceho nákupného centra Tulip (8.000 m2) V Prešove sa ráta s otvorením nákupného centra Eperia (22.000 m2). V Košiciach sa má realizovať projekt Stanica (rozšírenie o 1.200 m2). V roku 2018 V Banskej Bystrici sa plánuje otvorenie nákupného centra Point (5.537 m2) V Prešove má byť dokončená výstavba nákupného centra Forum (30.300 m2) V Bratislave sa očakáva otvorenie zmodernizovaného podchodu na Trnavskom mýte (1.350 m2 obchodných priestorov). Z prístavieb možno predpokladať dokončenie rozšírenia nákupného centra Europa vo Zvolene (rozšírenie o 8.600 m2).

Ktoré zahraničné krajiny budú expandovať v tomto roku vo výstavbe: V Poľsku je v súčasnosti vo výstavbe 690.000 m2, 62 % z nich bude otvorených v roku 2017. Ide o veľkometrážne moderné obchodné centrá ako Galeria Północna (64.000 m2) vo Varšave, Wroclavia (64.000 m2) vo Wrocławi a Serenada (42.000 m2) v Krakówe. Z expanzií je to Galaxy v Štetíne, Atrium Promenada, Arkadia a Centrum Jankiin vo Varšave. V Rusku sú plánované výstavby ešte impresívnejších metráží obchodných centier, napríklad Salarievo (300 000 m2), alebo projekt v Novej Moskve (144.000 m2). Pre porovnanie, najväčšie slovenské obchodné centrá majú výmeru okolo 60.000 m2. Na druhej strane napríklad v Maďarsku nie je momentálne plánovaná žiadna nová výstavba obchodných centier, remodelujú sa len súčasné.

Foto a zdroj: Cushman & Wakefield SR