Nákupné centra ustupujú. Vzniknú z nich integrované galérie
Zákazníci sú z roka na rok náročnejší, aj čo sa týka ich potrieb a očakávaní ohľadom nákupného správania. Hoci každý chce kúpiť dobrý produkt za dobrú cenu, posledné trendy naznačujú viac – centrá sa majú stať súčasťou ich celkového životného štýlu a uspokojiť ich potreby v rôznych oblastiach. Naznačujú to aj najnovšie trendy.
Zákazník je pre nákupné centrá vždy prvoradý, určuje smer a charakter obchodu. V posledných rokoch čoraz viac oceňuje a vníma pridanú hodnotu obchodných prevádzok, akou sú kvalitné regionálne produkty, služby, dostupnosť nákupu vzhľadom na úsporu času i odbornosť personálu. Postupne budeme môcť zabudnúť na klasické koncepty nákupných centier, mnohí odborníci totiž hovoria o nástupe tzv. lifestylových galérií, alebo inak, integrovaných centier. Novovzniknuté nákupné centra z tohto dôvodu obsadzujú svoje priestory okrem známych značiek s oblečením aj nájomcami, ktorí im pomôžu zabezpečiť celé spektrum doplnkových služieb, ako sú kiná, detské kútiky, zdravotné služby či služby v oblasti zdravého životného štýlu.
Trendy budúcnosti? Integrované centrá Správcovia a developeri začínajú postupne z nákupných centier vytvárať integrované spoločenské centrá, v ktorých budú ľudia žiť, pracovať a nakupovať. Uvádza to realitno-poradenská spoločnosť CBRE vo svojej predikcii zmien v maloobchode do roku 2030. Premenia sa podľa nej na centrá so zmiešaným využitím. „Ide napríklad o prerod na multifunkčné centrá, v ktorých ľudia trávia voľný čas a kde si môžu na jednom mieste vybaviť množstvo potrebných vecí, rozvoj showroomov u on-line predajcov, či rozširovanie nových nezávislých gastro konceptov," uviedol riaditeľ oddelenia CBRE pre prenájom maloobchodných priestorov Peter Pohanka.
Inovácie a neštandardné atrakcie lákajú Spoločnosť konštatuje, že zmeny možno pozorovať na množstve neštandardných atrakcií a inováciách v mixe nájomcov. V nákupných centrách rastie podiel kvalitných reštaurácií a občerstvenia. Trend centier zameraných prvotne nie na nakupovanie, ale na trávenie voľného času, začal naberať na dynamike.
To môže byť impulzom aj pre vlastníkov nákupných centier na Slovensku, najmä v Bratislave musia pri plánovaní rozvoja svojich projektov uvažovať vizionársky, konštatoval analytik retailového oddelenia tejto spoločnosti na Slovensku Róbert Pollák. „Preto by každá chystaná zmena mala zahŕňať prípravu pre aplikáciu nových technológií, aby mohli udržať krok s novými projektmi na trhu, postavenými na nových technologických princípoch.“
Novinky možno vidieť aj na Slovensku Ako ďalej Róbert Polák objasnil, mnohé zo zmien predpovedaných na rok 2030 sa už dejú, pričom vplyv nových trendov môžeme vidieť aj na Slovensku. „Pôvodne on-line predajcovia začali výrazne rozvíjať sieť svojich showroomov vo väčších mestách. V niektorých prípadoch sa z nich stali plne funkčné kamenné prevádzky so sofistikovanejšími možnosťami nákupu typu click and collect – zákazník si často príde iba vyzdvihnúť svoj nákup a užiť si doplnkové služby, často nesúvisiace s primárnou funkciou obchodu.“
Jedným z najlepších príkladov prelínania on-line a offline sveta na Slovensku je vývoj v rámci segmentu kníhkupectiev. „Konkurencia medzi etablovanou sieťou kamenných kníhkupectiev a on-line e-shopom vyústila do situácie, keď vedľa seba dokážu paralelne existovať dva biznis modely so širokou sieťou kamenných prevádzok, často spojených s kvalitnou kaviarňou, funkčným e-shopom, zákazníckou podporou a marketingom založeným na vytváraní lojálnych väzieb so zákazníkmi aj spisovateľmi,“ dodal Polák.
Aj tradičné odvetvia prechádzajú zmenami Zmeny sa dejú aj v tradične konzervatívnom odvetví, akým sú potraviny. S nákupom potravín on-line a donáškou do domu v požadovanom čase experimentujú okrem veľkých sietí aj menší regionálni operátori, slovenský zákazník sa so službou zoznamuje zatiaľ veľmi opatrne. V špecializovaných segmentoch s pridanou hodnotou pre zákazníka, napríklad pri nákupe čerstvého a kvalitného ovocia a zeleniny od lokálnych výrobcov už môžeme vidieť čisto on-line predajcov zameraných na špecifickú časť obyvateľstva.
8 trendov, ktoré budú charakteristické pre maloobchod v roku 2030:
Smartfóny postupne vymiznú, ale mobilný obchod bude aj naďalej rásť. Zdokonalením technológií a virtuálnej reality, dôjde k poklesu celkovej závislosti na inteligentných telefónoch. Nahradia ich menšie a nositeľné gadgety, ktoré sa pripoja k internetu vecí a poskytnú prístup k väčšine informácií a služieb. Maloobchodníci a prenajímatelia obchodných priestorov sa budú musieť pripraviť na poskytovanie digitálne podporovaných prostredí, ktoré môžu ovplyvniť konektivitu spotrebiteľov. Prevládať budú nezávislé obchody a nezávislí prevádzkovatelia gastronomických prevádzok. Maloobchodné destinácie budú viac reagovať na lokálne požiadavky a ponúkať jedinečné tovary a služby. Obchodné reťazce využijú svoju príležitosť a začnú s rozvojom lokálnych konceptov a značiek, aby vytvorili zdanie nezávislosti. Výdajné pulty v obchodoch budú nahradené rýchlejšími bezhotovostnými spôsobmi platenia. Mnohí predajcovia už odstránili potrebu fyzických platieb pokladníkovi a tento spôsob bude pravdepodobne pokračovať, keďže technológie zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu ako prostriedok predaja v maloobchode. Skúšobné kabínky nám budú pomáhať, nie brániť nakupovaniu. Nové technológie umožnia zákazníkom vyskúšať si oblečenie vo virtuálnom prostredí a zobrazovať položky, ktoré už zákazník vlastní v kombinácii s tovarom, ktorý si chce kúpiť. Technológia skúšobných priestorov tiež nakupujúcim umožní požiadať o inú veľkosť, či štýl oblečenia, prostredníctvom dotykovej obrazovky. Tým sa vylúči potreba opustiť skúšobnú kabínku. Bude rásť počet tzv. wellness zariadení, t.j. služieb zameraných na zdravie, krásu a dobrý pocit ľudí. Instagramová generácia bude mať ešte väčšiu potrebu vyzerať dobre. Fitness centrá sa stanú bežnými a často navštevovanými miestami v obchodných centrách, mestských štvrtiach a v novostavbách obytných nehnuteľností. Nakupovanie sa stane bežnou voľno-časovou aktivitou. Keďže sa obchody stanú showroommi, výrazne sa zvýši počet zábavných a zážitkových prvkov v obchodoch. Rozdiel medzi voľno-časovými aktivitami a nakupovaním sa stane takmer neviditeľným práve tým, že značky sa budú snažiť svojich zákazníkov prilákať na zážitkové nakupovanie. Centrá sa stanú priestorom na zmiešané využitie. Budú obsahovať zdravotnícke zariadenia, vzdelávacie priestory, coworkingové kancelárie a miesta na distribúciu i zber produktov. Staršie centrá, ktoré sa neprispôsobia novým trendom budú mať veľké problémy s prenájmom, budú zívať prázdnotou. Maloobchodníci budú disponovať algoritmami, ktoré predpovedajú dopyt a cenové relácie na celú dekádu vopred. Veľké množstvo základných tovarov bude objednávané a doručované bez potreby klasického nakupovania v konvenčnom zmysle. Logistický priemysel bude využívať predpovede správania zákazníkov, aby im dokázal prispôsobiť operačný proces.
Zdroj: CBRE na Slovensku