Zariadenie kancelárií sa mení
Pokles záujmu o open space, viac prírodných materiálov aj relaxačných zón a vyšší dôraz na funkčnosť. To sú aktuálne trendy v zariaďovaní kancelárií na Slovensku.
Pokles záujmu o open space, viac prírodných materiálov aj relaxačných zón a vyšší dôraz na funkčnosť. To sú aktuálne trendy v zariaďovaní kancelárií na Slovensku, ako to vyplýva z údajov realitného fondu Heitman, ktorý vlastní v Bratislave prémiové administratívne budovy Aupark Tower, BBC5, BBC4, BBC3 a CEOP a má v súčasnosti takmer päťpercentný podiel na slovenskom trhu prenájmu administratívnych priestorov.
„Nájomníci požadujú čoraz viac kvalitného priestoru pre svojich zamestnancov. Je pre nich dôležité, aby sa ľudia cítili pohodlne v pracovnom prostredí. Pred pár rokmi hrala hlavnú úlohu predovšetkým cena, až potom architektonické riešenie. V súčasnosti firmy viac investujú do spríjemnenia priestoru pre zamestnancov, dajú si poradiť odborníkmi z praxe. Majitelia firiem si totiž oveľa viac uvedomujú, ako výrazne dokáže kvalita priestoru pozitívne ovplyvniť výkonnosť zamestnancov,“ uviedla Lucia Šimeková, lízingová manažérka spoločnosti Heitman v Bratislave.
Zdravý životný štýl
Firmy zariadením pracoviska podporujú súčasne aj zdravý životný štýl zamestnancov, napríklad vo svojich priestoroch už nezriaďujú špeciálne miesta pre fajčiarov. Spoločnosti radšej investujú napríklad do spŕch pre rastúci počet cyklistov medzi zamestnancami.
Preferencie klesajú aj veľkoplošným kanceláriám, tzv. open space, ktoré sa vo veľkom rozšírili v 70. rokoch minulého storočia z USA. V skutočnosti sa na Slovensko tento koncept kancelárií dostal už za čias Tomáša Baťu, ktorý ich prvýkrát zaviedol vo svojich fabrikách. „Súčasní nájomníci Heitmanu uprednostňujú vo väčšine prípadov kombináciu open space a uzavretých kancelárií, ktoré sú určené najmä pre manažérov alebo na mítingy. Aj v prípade uzavretých kancelárií manažéri preferujú vzdušnosť a prepojenie celého priestoru, čo ideálne spĺňajú obľúbené priečky zo skla,“ doplnila Lucia Šimeková.
Diskrétne phonebooty, smart boardy, wallpainty
Čoraz obľúbenejšie sú v open space aj phonebooty, teda menšie vyhradené priestory na telefonovanie, skypovanie a akékoľvek online prepojenie. Vďaka nim si môžu pracovníci vyriešiť potrebné veci diskrétne bez rušenia ostatných. Hlučnosť priestorov sa dá ovplyvniť aj špeciálne riešeným nábytkom, napríklad kreslami či paravánmi pracovných stolov, ktoré vytvoria takzvané akustické bunkové pracovisko.
Populárne sú aj smart boardy či wallpainty, čo sú steny so špeciálnymi nátermi, na ktoré môžu zamestnanci kresliť svoje nápady či písať kriedou alebo fixkou.
Viac času v práci aj home office
Nároky nájomníkov budov na kancelárie ovplyvňuje aj nárast online práce. Tá prináša pracovníkom aj firmám obrovskú mieru flexibility pracovného času ako aj využívanie home office. Existujú spoločnosti, kde zamestnanci nemajú svoje fixné miesto, a posadia sa tam, kde je práve voľné.
Práve IT firmy kladú vyšší dôraz na ergonomický nábytok a diverzitu pracovného prostredia, ktoré je aspoň čiastočne schopné poskytnúť pracovníkom relaxačné zóny. Dôvodom je fakt, že ľudia čoraz viac času trávia v kanceláriách.
„Napriek modernizácii kancelárskeho priestoru a používaním čoraz sofistikovanejších interiérových prvkov spoločnosti stále ešte uprednostňujú klasickú kabeláž na dátové pripojenie. Oproti firmám v zahraničí je na Slovensku využitie wi-fi pripojenia bez kabeláže menej rozšírené, hoci z hľadiska nákladov je oveľa efektívnejšie,“ poznamenala Lucia Šimeková.
Funkčnosť a účelnosť
Spoločnosti v ostatných rokoch zmenili svoje požiadavky aj na zariadenie kancelárie. Uprednostňujú prevažne teplú atmosféru kancelárií, na čo interiéroví dizajnéri používajú najmä nábytok v drevených dekoroch alebo svetlejšie prírodnejšie farby kobercov. „Prostredie by malo byť najmä v prípade open space čo najneutrálnejšie. Každý si totiž svoje pracovné miesto dotvorí podľa seba: niekto si prinesie kvietok, iný zase fotku svojej rodiny. Sú to práve ľudia, ktorí dávajú priestoru charakter a svojím pôsobením ho dotvárajú,“ povedala Barbora Lajzová z bratislavskej spoločnosti Capexus, ktorá poskytuje komplexné služby v oblasti návrhov a realizácie interiérov komerčných priestoroch ako sú kancelárie alebo maloobchodné prevádzky, a dokončila už niekoľko kancelárskych priestorov aj pre nájomníkov v budovách spravovaných spoločnosťou Heitman.
Najkľúčovejším kritériom je podľa nej pre súčasné firmy funkčnosť a účelnosť zariadenia: „Dnes už nikto neinvestuje napríklad do nových stoličiek len preto, že sú pekné. Toto obdobie je už za nami. Firmy kladú veľmi vysoký nárok na funkčnosť a efektivitu, a to viac než kedykoľvek predtým. Dôležitým aspektom sú aj náklady projektu,“ doplnila Barbora Lajzová.
Zdroj a foto: Heitman