5 nových trendov v priemyselných parkoch

Priemyselné a logistické nehnuteľnosti na Slovensku slávia od minulého roku nebývalý rozmach. Intenzívny rozvoj prináša zmeny – akým smerom sa vybrali naše priemyselné zóny? Odborníci nám prezradili 5 hlavných trendov.

O vzostupe slovenských priemyselných parkov svedčí veľký záujem investorov do komerčných nehnuteľností v regióne strednej a východnej Európy. Podiel investícií do tohto sektora v roku 2017 podľa prieskumu CBRE prvýkrát s prehľadom predbehol aj kancelárie a obytné budovy. Kým do priemyselných nehnuteľností plánuje investovať 32,7 % investorov, kancelárskym priestorom ostalo 26,4 % a rezidenčný sektor si vybralo 21,5 % investorov v regióne. Najväčšiemu záujmu sa stále teší západné Slovensko, suverénne potvrdzuje čoraz významnejšie postavenie ako strategický logistický uzol paneurópskeho významu. Potvrdil to aj príchod až štyroch nových investorov do prvotriednych logistických nehnuteľností v tomto regióne. Investície však smerujú aj na východ, jednou z významných udalostí roku 2017 bol podľa JLL Slovensko príchod japonskej spoločnosti Minibea Mitsumi, ktorá odštartovala výstavbu svojej najväčšej európskej fabriky o výmere približne 20 000 m2 pri Košiciach. Nové investície si vyžadujú aj nové riešenia. Ktoré sú najvýraznejšie?

Logistické a priemyselné parky na Slovensku Foto: Adobe Stock

1. Rozvoj elektronických predajní

Významným „ťahúňom“ logistického trhu je už pár rokov masívny nárast predaja cez internet. Vďaka nemu prudko vzrástol počet nových XXL centier pre e-shopy a nastal aj rýchly rozvoj balíkových prepravcov a tým aj rast logistických a skladových kapacít. „Zatiaľ čo predošlé generácie XXL centier retailerov a e-tailerov v Európe mali veľkosť 100,000 m2 a viac, dostupnosť pracovnej sily a aspekty procesu povolení motivujú tieto spoločnosti k zahusťovaniu siete menších distribučných centier, regionálne s výmerom 60,000 m2 a miestne okolo 20 - 30,000 m2,“ hovorí Martin Varačka, riaditeľ oddelenia priemyselných nehnuteľností CBRE.

2. Sťahovanie do prímestských oblastí

Súčasný vývoj ukazuje, že dopravná situácia na Slovensku a zvlášť v okolí Bratislavy je nepriaznivá a aj zdolávanie vzdialenosti 30 km niekedy môže trvať pomerne dlhú dobu. Riešením sú prímestské sklady, sťahovanie zvažujú aj kľúčoví hráči na trhu, developeri ako CTP, Goodman, P3, či Prologis. „Dôvodom tohto približovania sa centru miest je zefektívnenie prepravy a rozvozu tovarov konečným odberateľom. Rovnako je to príprava do budúcnosti, kedy budú na tzv. „last mile delivery“ stále viac a viac využívané autá s alternatívnym pohonom, napríklad elektormobily, ktoré majú obmedzený rádius dojazdu,“ hovorí Samuel Šporka, vedúci oddelenia priemyselných a logistických nehnuteľností JLL Slovensko.

3. Automatizácia a robotizácia skladov

Sklady sa viac automatizujú, do hál sa inštaluje stále viac moderných technológií, akými sú automatizované vychystávacie či skenovacie systémy. Niektoré distribučné centrá už dnes disponujú automatickými zakladačmi, pripravuje sa viac robotizácie vo forme systémov Industry 4.0 či Logistic 4.0.

4. Prevádzkové náklady budov

O budúcich prevádzkových nákladoch hál sa dnes hovorí hneď pri začiatku nového projektu. To so sebou prináša nové technické štandardy, ktoré sledujú vyššiu energetickú efektívnosť a nižšiu nákladovosť priestorov. Bežne požadovanými sa stávajú bočné nakladanie a väčšie rampy, vyššia nosnosť podláh a svetlá výška hál, bezšpárové podlahy, kombinované brány a kvalitné izolačné materiály, LED osvetlenie v halách či exteriérové žalúzie kvôli vyššiemu komfortu.  „S vyššou čistou výškou hál súvisí aj prispôsobenie sa štandardu moderných sprinklerových hasiacich systémov, ktorých certifikácia môže priniesť nemalú úsporu na poistnom,“ upozorňuje Martin Varačka.

5. Ľudský faktor víťazí

Mnoho nových trendov prináša do riešení priemyselných parkov práve aspekt ľudských zdrojov. O úspechu projektu síce rozhoduje technická štruktúra výstavby, nákladová efektívnosť budovy i lokalita. V súčasnosti to však celé môže stáť a padať na dostupnej a kvalifikovanej pracovnej sile. To si vyžaduje zabezpečenie dobrej infraštruktúry, dopravnej dostupnosti územia a tiež jeho vybavenosť. „Dnes sa stretávame s požiadavkami, akými sú ubytovacie kapacity, počet parkovacích miest či centrá služieb pre zamestnancov,“ dodáva Martin Varačka. 

Zdroj: Reality.sk