TOP 20 najdrahších nákupných ulíc sveta

Na tieto miesta nechoďte bez dozoru! Ale pozerať sa môžete.

Piata Avenue New York, zdroj: Getty Images

Po pauze spôsobenej pandémiou prináša realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield opäť rebríček Main Streets Across the World, ktorý bol prvýkrát zhotovený v roku 1988 a v súčasnosti porovnáva 47 krajín sveta podľa výšky nájomného v najdrahšej nákupnej ulici každej z nich.

Tsim Sha Tsui, Hong Kong, zdroj: Discovery Walking Tours TV

Celosvetovo zvíťazilo USA, v Európe Taliansko

Na vrchole rebríčka zostávajú rovnaké nákupné triedy, v tých istých krajinách ako v poslednom ročníku, ale ich poradie sa zmenilo: USA nahradilo Hong Kong na prvom mieste, Taliansko predbehlo Spojené kráľovstvo a Francúzsko a jeho Via Montenapoleone je tak najdrahšou nákupnou triedou Európy. Parížska ulica v Prahe sa stala najdrahšou nákupnou ulicou v CEE. V rebríčku krajín podľa najdrahších nákupných ulíc je vďaka nej Česko 17. na svete a 10. v Európe. O najviac priečok si polepšilo Nórsko (z 27. na 23. miesto). Naopak Poľsko zaznamenalo najväčší pokles (z 32. na 36. pozíciu) – nemá totiž tak etablované hlavné nákupné triedy a najvyššie nájomné sa dosahuje v obchodných centrách, konkrétne v projekte Zloté Terasy.

Tabuľka 1: Rebríček krajín podľa najdrahších nákupných ulíc

[1] Na účely tohto prieskumu je Hong Kong uvádzaný samostatne.

Zdroj: Cushman & Wakefield

Metodika rebríčku Main Streets Across the World  

Výber porovnávaných ulíc: Prieskum porovnával 112 prémiových nákupných ulíc v 92 mestách sveta, v rebríčku 47 krajín potom každú krajinu zastupuje jedna najdrahšia ulica s najvyšším dosahovaným nájomným. Za každú krajinu je zaradená iba jedna, najdrahšia ulica – nejde teda o absolútny rebríček najdrahších nákupných ulíc sveta (potom by poradie bolo iné a napr. Česká republika by v ňom nefigurovala na takých čelných priečkach, pretože krajiny umiestnené pred ňou niekedy disponujú viacerými rôznymi ulicami , ktoré sú drahšie ako Parížska).

Pojem najdrahšia ulica: Jedná sa o najdrahšie/najatraktívnejšie nákupné triedy podľa výšky nájmu - tá odráža a určuje atraktivitu ulice. Rebríček nepracuje s cenami tovaru, nejedná sa teda o najdrahšie ulice z pohľadu cien pre zákazníkov.

Parameter výšky nájmu: Rebríček pracuje s najvyššou dosahovanou výškou nájmu za m2 za ideálnych 100 m2 plochy (tj. neplatí, že pri násobnej ploche sa cena jednoducho násobí) s ideálnymi podmienkami.

Via Montenapoleone, foto: Marco Scarpa

Úpadok retailu sa nekoná

Niektorí prorokovia kamenným obchodom pritom počas pandémie neveštili veľmi dobrú budúcnosť. Hovorilo sa o retailovej pohrome: problémy spojené s ekonomickou neistotou a narušením dodávateľských reťazcov, lockdownmi, hroziacou zmenou zákazníckeho správania, obmedzením cestovania – to všetko naznačovalo možné narušenie fungovania tradičného fyzického retailu.

Dnes už také úvahy nie sú na programe dňa. Budúcnosť retailu je v „omnichannel“ stratégii, podľa ktorej značky vychádzajú v ústrety svojim zákazníkom a sú im nablízku všade, kde sa pohybujú. Dáta ukazujú, že online predaje sa síce udržujú nad úrovňou z obdobia pred pandémiou, ale po započítaní inflácie od začiatku tohto roka reálne medziročne klesajú. Obmedzenia a lockdowny chuť zákazníkov chodiť do obchodov nevykorenili.

Parížska ulica Praha, zdroj: wikimedia.org

Vo väčšine porovnávaných krajín sa už krátkodobý pokles nájmov spôsobený dopadmi pandémie zastavil a ich výška začala opäť rásť. V niektorých – predovšetkým prémiových a luxusných – retailových destináciách už prekročila hodnotu z roku 2019. V Európe predstavoval pokles v priemere 11 %, teraz je hodnota mínus 8 %. Najväčší prepad (až o 28 %) zaznamenalo Írsko, Spojené kráľovstvo, Španielsko či Francúzsko, teda destinácia, kde hrá veľmi významnú úlohu turistický ruch; naopak minimálna bola zmena v Rakúsku, na Slovensku či v Slovinsku.

Obchodné centrum Eurovea, zdroj: eurovea.sk

Bratislava nemá high-street

"Centrá svetových metropol sú tradične spojené s luxusnými obchodmi a patria aj k vyhľadávaným destináciám turistov. Bratislava v tomto smere dlhodobo zaznamenáva rôzne pokusy o vybudovanie ucelenej a kvalitnej high-street. Tieto pokusy však zostávajú izolované a mnohé luxusnejšie značky, ktoré záujem o Bratislavu prejavia, sa najčastejšie dohodnú na predaji svojich produktov cez existujúce multibrandové obchody situované v prémiových nákupných centrách Eurovea a Aupark, alebo v rôznych častiach centra mesta,“ hovorí Pavol Kopernický, Associate a vedúci retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.

Z tohto pohľadu bratislavskej high-street naďalej dominuje gastronómia, služby rezidentom, darčekovo-suvenírové obchody a niekoľko showroomov aj luxusnejších značiek. Špecifikum Bratislavy v maloobchode tiež pozostáva z vysokej saturácie prenajímateľnej plochy nákupných centier, ktorá presahuje hodnotu 1000, čím zabezpečuje 3. miesto v rámci Európy.

Zdroj: Cushman & Wakefield

Zdroj foto: Stefano Ukmar/The New York Times, Getty Images, Discovery Walking Tours TV, Marco Scarpa, wikimedia.org, eurovea.sk