Rozdiely medzi nákupnými centrami sa prehlbujú, na päty im šliape aj e-commerce

Rozdiely medzi nákupnými centrami sa v Európe zväčšujú. Mnoho obchodných stredísk vo viacerých krajinách je už starších, narastajú rozdiely medzi prvotriednymi centrami a menej úspešnými projektmi, ktoré sa musia diverzifikovať, aby prežili. Najväčšie globálne firmy v oblasti spotrebného tovaru sa zhoduje v názore, že kamenné predajne, ktoré sa do roku 2020 neprispôsobia trendom, neprežijú.

 

Zdroj: Adobe Stock

Vlani sa v Európe dostavalo približne 2,6 milióna m2 nových priestorov nákupných centier, čo je o 28 % menej ako v roku 2017. Objem za rok 2018 predstavuje najnižšiu úroveň výstavby za posledných 24 rokov a je porovnateľný s objemami realizovanými na začiatku 90-tych rokov minulého storočia, keď sa otvárali prvé tradičné obchodné strediská v strednej a vo východnej Európe. Uvádza to správa realitnej spoločnosti Cushman & Wakefield (C&W).

Centrá sa modernizujú

Hoci sa tempo rastu sa za posledných 5 rokov spomalilo, celková veľkosť európskeho trhu nákupných centier stále stúpa. Predstavuje to momentálny objem 168,1 mil. m², čím sa zvyšuje konkurencia medzi obchodnými strediskami. Keďže sa developeri snažia udržať si pozíciu na trhu, zameriavajú sa podľa C&W na obnovu a vylepšenia projektov, rekonštrukcie zamerané na vytvorenie sofistikovaných, moderných a esteticky atraktívnych nákupných a voľnočasových centier. Najaktívnejšou krajinou regiónu strednej a východnej Európy bolo podľa C&W Turecko, kde sa dobudovalo 525-tisíc m² nových priestorov.

Na Slovensku sa zatiaľ stále stavia

Na Slovensku je napriek vysokej saturácii retailových priestorov predovšetkým v krajských mestách na ďalšie dva roky naplánovaná výstavba značného množstva obchodných prevádzok. Podľa C&W je to výsledok zdravého fungovania maloobchodného sektora v našom regióne a stále relatívne malého vplyvu e-commerce na slovenskom trhu. Len v hlavnom meste SR pribudne 70-tis. m² nových priestorov v nákupných centrách, ktoré sú momentálne vo výstavbe. Ide napríklad o stanicu Nivy v Bratislave, rozšírenie Auparku či renovácia Tesco Extra v Petržalke. V roku 2021 je tiež naplánované otvorenie druhej fázy komplexu Eurovea v hlavnom meste SR. Vytvára to však ťažkú situáciu na trhu, a to tak pre prenajímateľa, ako aj pre nájomcu. „Trendom je prehodnotenie funkcií starších nákupných centier. Výrazne ich ovplyvňuje výstavba nových obchodných stredísk. Niektoré z nich sú schopné prežiť zmenou charakteru centra. Častejšie ako v predchádzajúcich rokoch sa prenajímateľom odporúča zmeniť aspoň časť projektu na kancelárske a rezidenčné účely,“ vysvetľuje vedúca retail tímu C&W na Slovensku Katarína Paule.

Organický rast tržieb kamenných predajní klesá

Viac ako polovica manažérov globálnych firiem v spotrebnom tovare si myslí, že mnohé obchody v blízkej budúcnosti zatvoria pre nedostatočný výkon. Do popredia sa totiž dostáva e-commerce – elektronický obchod, a priame spotrebiteľské kanály. Vyplýva to z výsledkov štúdie KPMG Organic Growth Barometer 2018. „Aj na Slovensku zaznamenávame rastúci význam online maloobchodov a spotrebiteľov, ktorí nakupujú priamo od značiek prostredníctvom ich vlastných distribučných kanálov,“ uviedla partnerka KPMG na Slovensku zodpovedná za sektor maloobchodu a výroby spotrebného tovaru Ivana Mazániková. KPMG Organic Growth Barometer porovnáva organický rast tržieb 49 najväčších firiem v sektore spotrebného tovaru, ktoré sú kótované na amerických a európskych burzách. Za predchádzajúci finančný rok sa priemerná ročná miera rastu medzi spoločnosťami v sektore spotrebného tovaru mierne znížila (o 0,5 percentuálneho bodu) na aktuálnych 2,5 percenta. Rast zaznamenali iba luxusné, prémiové produkty v segmentoch potravín, nápojov a krásy. Podľa KPMG to potvrdzuje aj rebríček firiem s najvyšším organickým rastom – v prvej trojici sa umiestnili Phillip Morris International, predajca prémiových vín, pív a destilátov Constellation Brands a prestížna kozmetická značka Estée Lauder. „Firmy v sektore spotrebného tovaru musia čeliť naraz viacerým úlohám a problémom. Jedným z nich sú inovácie. Digitálne technológie sú aktuálne hlavnou hybnou silou tých najlepších. Vďaka nim môžu vyrábať a dodávať inovatívne produkty, ktoré rezonujú na súčasnom spotrebiteľskom trhu,“ dodala I. Mazániková.

Zdroj: Cushman & Wakefield, KPMG