Počet návštevníkov nákupných centier sa nezmenil, minuli v nich však viac

Slovenské nákupné centrá navštívilo v roku 2017 takmer 57 miliónov zákazníkov, čo je približne rovnaký počet, ako v predchádzajúcom období. Boli však ochotní míňať v priemere viac o 5,8 %, čo zvýšilo aj tržby maloobchodníkov. Vyplýva to z pravidelného prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE, ktorá výsledky zverejnila v správe Shopping Centre Index 2018.

CBRE mapovala situáciu v 13 regionálnych nákupných centrách zo 6 krajských a 4 okresných miest, pričom bolo vyhodnotených viac ako 1 000 maloobchodných zmlúv prevádzok s celkovou výmerou 217-tisíc m2. V prieskume nie sú zahrnuté supermarkety, hypermarkety, bowlingy, kiná, herne ani kasína pre obmedzenú dostupnosť údajov o dosahovanej výkonnosti, čo by mohlo skresľovať celkové výsledky.

Návštevnosť obchodných centier podľa mesiacov Graf: CBRE Slovensko

V rozlohe vedie oblečenie, v tržbách rastie šport a gastro

Najvýznamnejšie zastúpenie, viac ako tretinu (35 %) všetkých maloobchodných predajní tvorí v dnešných nákupných centrách sortiment oblečenia a bielizne. „Rozloha predajní v tomto segmente narástla niekoľkonásobne, značky, ktoré začínali na 300-400 m² dnes často operujú na ploche s rozlohou viac ako 1600 m²,“ prízvukuje špecialista CBRE na oblasť maloobchodu Matúš Furman. Dôvodom je podľa neho konkurenčný boj a často platí pravidlo, že kto je väčší, ten vyhráva. Druhou najväčšou kategóriou sú predajne z oblasti špecializovaného obchodu (16 %), do ktorého spadajú kníhkupectvá, drogérie, parfumérie, lekárne, darčekové predajne, hračkárstva, či príslušenstvo k mobilným telefónom. Nárast tržieb odráža aktuálny pozitívny ekonomický vývoj na Slovensku, ktorý sa premieta do nákupných nálad a preferencií obyvateľstva. Najvýraznejší nárast tržieb bol nameraný v kategórii športových potrieb (o 17 %) a v segmente gastro (o 10 %).

Návštevnosť a veľkosť nákupného košíka

Kategórie nájomcov V súvislosti s návštevnosťou sa musia nákupné centrá vysporiadať s pokračujúcim rozmachom menších maloobchodných schém - retail parkov, čo je rad susediacich jednotiek so samostatnými vstupmi priamo z parkoviska. Takéto centrá začínajú vznikať už aj v obciach s 5 000 obyvateľmi, čo výrazne zmenšuje spádovú oblasť centier a frekvenciu ich návštev. Veľkosť priemerného nákupného košíka medziročne vzrástla o 5,8 %. Obrat na 1 000 zákazníkov v roku 2016 predstavoval 6 488 eur, v roku 2017 - 6 862 eur. V priemere medziročne vzrástli aj obraty v slovenských nákupných centrách o 5 %, výkon jednotlivých posudzovaných nákupných centier bol však značne rozdielny. Najlepšie nákupné centrá dokázali zvýšiť svoje obraty o takmer 6 %. Tie, ktoré nedokázali zareagovať na zmeny v zákazníckom správaní a nové trendy v maloobchode naopak čelili niekoľkopercentnému prepadu obratov. Výkonnosť ovplyvňovala tiež makroekonomická situácia v regióne i konkurenčný boj o zákazníka. „Osobne považujem takýto nárast obratov za pomerne nízky. Dôvodom by mohli byť agresívnejšie úrokové sadzby bánk a tiež to, že ľudia dnes radšej svoje peniaze investujú, než by ich mali spotrebovať nakupovaním,“ myslí si Peter Pohanka.

Nájomné sa zvýšilo len mierne

Úroveň nájomného narástla v roku 2017 len o 0,6 %. Tento nárast zohľadňuje indexáciu nájomných zmlúv a zmenu nájomných podmienok po renegociácii novej zmluvy alebo pri premiestnení predajne. „Nárast nájomného o viac ako pol percenta je výsledkom priemeru dvoch protichodných trendov. Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom bol zaznamenaný nárast priemerného nájomného vo výške 4-6 %. Naopak, v starších nákupných centrách, v ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším trendom a očakávaniam návštevníkov bola výška nájmov stabilná, alebo dokonca aj výraznejšie klesla,“ vysvetľuje P. Pohanka.

Slovensko verzus Česko

Podobne ako na Slovensku, tak aj v Česku bol zaznamenaný pozitívny nárast dosahovaných priemerných obratov maloobchodníkov. Oproti slovenským 5 % si českí obchodníci prilepšili o 8,6 %. Nárast výšky nájomného bol badateľnejší u našich západných susedov. Na rozdiel od Slovenska (0,6 %) tam nájomné rástlo o viac ako 5 %. Dôvodom bola jeho stagnácia v predchádzajúcich rokoch, ktorá skončila práve vlani, čo spôsobilo kumulatívny nárast cien nájomného v ČR. Ak by sme porovnali návštevnosť nákupných centier, v ČR sa zvýšila medziročne v priemere o 0,9 %. „Vo vyjadrení počtu zákazníkov na posudzovanú nákupnú plochu sú však na tom lepšie slovenské nákupné centrá. V roku 2017 bola priemerná návštevnosť na Slovensku 260 zákazníkov na m2, zatiaľ čo v Čechách tento indikátor dosiahol úroveň 167 návštevníkov na m2,“ uzatvára P. Pohanka.

Zdroj: CBRE, Shopping Centre Index 2018