Konanie o dodatočnom povolení stavby a zmene stavby pred dokončením
Dobrý deň, chcem Vás poprosiť o právnu radu. Stavebný úrad mestskej časti BA vydal stavebné povolenie, staviteľ nedodržal záväznú podmienku vzdialenosti od najbližšej stavby, určenú v územnom rozhodnutí a priblížil stavbu k nej o cca 2 m. Na základe sťažnosti majiteľov tejto stavby a jej potvrdenia SSI, stavebný úrad vydal výzvu na zastavenie prác s možnosťou vydania dodatočného stavebného povolenia a nakoniec musel vydať rozhodnutie o zastavení prác na stavbe. Prebehlo konanie o dodatočnom stavebnom povolení, stavebný úrad ho schválil aj napriek tomu, že staviteľ nedodržal 60 dňovú lehotu na dodanie potrebných dokladov, napr. doteraz nemá súhlasné záväzné stanovisko magistrátu a jeho „zmanipulovaný“ svetlotechnický posudok nesedí, čo po vydaní dodatočného stavebného povolenia, potvrdil ďalší svetlotechnický posudok. Vôbec neakceptoval pripomienky účastníkov konania, okrem jednej, aj to podružnej. Majitelia podali odvolanie a okresný stavebný úrad to rieši viac ako 3 mesiace. Je jasné, že OSÚ nemôže vydať súhlasné stanovisko s dodatočným stavebným povolením. Chybu v ich svetlotechnickom posudku uznal developer aj stavebný úrad. Porušil by tým x právnych noriem, z ktorých mnohé predtým porušil aj stavebný úrad mestskej časti. Návrh na zrušenie dodatočného stavebného povolenia a na odstránenie stavby, na 99 % nevydá, je tam veľmi úzka previazanosť , medzi šéfom okresného stavebného úradu, stavebným úradom mestskej časti a developerom. Preto sa Vás pýtam, môže okresný stavebný úrad vrátiť vec na stavebný úrad mestskej časti s tým, že sa prepracuje projekt, nielen kvôli svetlotechnike, ale aj iným nezrovnalostiam? Môže potom stavebný úrad vydať k dodatočnému stavebnému povoleniu zmenu stavby pred dokončením? Čiže, dá sa to zhrnúť do otázky – čo v takomto prípade, v súlade so zákonom, môže, alebo musí urobiť stavebný úrad mestskej časti? Ďakujem Pavel
Dobrý deň. Z poskytnutých informácií nie je možné podať komplexnú odpoveď. Na úvod je potrebné uviesť, že v zmysle Stavebného zákona v prípade, ak právoplatné stavebné povolenie bolo zrušené z dôvodu, že bolo vydané v rozpore so zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom alebo všeobecne záväzným nariadením, na opakované konanie o žiadosti o stavebné povolenie sa použijú ustanovenia Stavebného zákona upravujúce žiadosť o stavebné povolenie a nie ustanovenie § 88a ods. 1 až 6 Stavebného zákona o konaní o dodatočnom povolení stavby. Zmenou stavby pred jej dokončením sa rozumie zmena oproti právoplatnému stavebnému povoleniu alebo dokumentácii stavby overenej stavebným úradom v stavebnom konaní, ktoré chce stavebník uskutočniť ešte počas výstavby stavby pred jej dokončením. Z uvedeného vyplýva, že konanie o zmene stavby pred jej dokončením môže nasledovať až po tom, čo bude vydané právoplatné stavebné povolenie. Konanie o zmene stavby pred dokončením však môže stavebný úrad spojiť s kolaudačným konaním, pokiaľ sa skutočné realizovanie stavby podstatne neodchyľuje od dokumentácie overenej stavebným úradom v stavebnom konaní. V zmysle Správneho poriadku, ktorý sa primerane použije aj na stavebné konanie v súvislosti s prebiehajúcim odvolacím konaním platí, že odvolací orgán preskúmava rozhodnutie v celom rozsahu, doterajšie konanie môže doplniť, rozhodnutie môže zmeniť alebo zrušiť, ak sú na to dôvody, inak odvolanie zamietne a rozhodnutie potvrdí. Vzhľadom na to, že odvolacie konanie stále prebieha a na široké zákonné možnosti rozhodnutia odvolacieho orgánu, nie je možné určiť, ako odvolací orgán rozhodne.