Virtuálna realita (VR) v realitnom segmente a 3 dôvody prečo zvážiť jej použitie na prezentáciu nehnuteľností na realitných portáloch.
Využívanie virtuálnej reality na trhu s nehnuteľnosťami sa stáva rýchlo populárne, avšak prináša so sebou aj tri zásadné prekážky. Pozrime sa na ne bližšie.
Prekážka č.1 – Makléri VR nechcú
Realitní makléri sú ústrednou súčasťou celého procesu pri realitných transakciách. Z akého dôvodu by teda mali kupujúcich motivovať k používaniu technológie, ktorá ich z tohto procesu vynecháva? Vysokokvalitný obsah, aký takáto virtuálna prehliadka bezpochyby predstavuje, umožňuje záujemcom získať o nehnuteľnosti pomerne detailnú predstavu aj bez samotného makléra. Tým vzniká zásadný problém s VR, ktorý je v rozpore s tradičnou pracovnou náplňou realitného makléra - predaj nehnuteľnosti v priamom kontakte s kupujúcim.
Prekážka č. 2 – Kto realizáciu VR nakoniec zaplatí?
Skutočnosť je taká, že VR a 3D modely sú stále v súčasnosti drahou záležitosťou. Etablovaní a veľkí poskytovatelia týchto služieb si pýtajú od 150€ vyššie za prezentáciu typického rodinného domu. Aj keď je to relatívne skromný poplatok pri celkovej cene nehnuteľnosti napríklad 170 000€, stačí ak si ho vynásobíte desiatkami, pri väčších realitných kanceláriách stovkami ponúk, rýchlo sa stáva nezanedbateľnou a drahou nákladovou položkou. Prirodzene tak vzniká spor o to, kto má VR prezentáciu zaplatiť. Kupujúci? Predávajúci? Realitný maklér? Realitná kancelária? Alebo realitný portál? Nie. Žiadna zo strán ju nechce platiť, z dôvodu objasnenom v poslednej, tretej prekážke.
Prekážka č.3 – VR nie je tým rozdielovým prvkom, vďaka ktorému predáte viac nehnuteľností
Na otázku, či predáte viac nehnuteľností ak budú prezentované pomocou VR aktuálne neexistuje žiadna presvedčivá odpoveď. Dostupné prieskumy zo zahraničných portálov ponúkajúcich VR prezentácie nepotvrdili zvýšenú úspešnosť predaja existujúcich nehnuteľností. Vplyv VR sa neprejavil na zvýšení objemu predaných nehnuteľností a ani na rýchlosti ich predaja. Súčasný proces – nájdete ponuku na realitnom portáli, dohodnete si a zrealizujete obhliadku nehnuteľnosti a následne sa rozhodnete, či pristúpite k obchodu alebo nie – zatiaľ postačuje. Prezentácia nehnuteľnosti cez interaktívny 3D model na danom procese nič zásadné nemení. Drvivá väčšina kupujúcich bude stále chcieť navštíviť ponúkanú nehnuteľnosť osobne. Okrem toho, že sa potrebujú presvedčiť na vlastné oči, že opis v inzeráte a fotodokumentácia zodpovedá reálnemu stavu nehnuteľnosti, kupujúci chcú zažiť naživo svoj pocit z danej nehnuteľnosti.
Ak sa pozrieme do zahraničia, vieme si odvodiť silu VR a 3D pre realitný segment na základe miery využívania video obhliadok realitnými kanceláriami a maklérmi. Napriek dostupnosti a rozmachu smartfónov v posledných rokoch, ako pomerne kvalitných nástrojov na výrobu videa, ale i dnes už slušnej dostupnosti 360° kamier, nájdete v súčasnosti na popredných svetových portáloch iba do 2% inzercie obsahujúcej video prehliadku.
Realitné portály udávajúce svetové trendy už dávno majú schopnosť a prostriedky podporovať VR. Rozhodli sa však nerobiť to. Dôvodom je skutočnosť, že VR aktuálne nepridáva dostatočnú hodnotu do procesu predaja existujúcej nehnuteľnosti, čelí štrukturálnym prekážkam masového prijatia realitnými obchodníkmi a je drahá.
Čo pravdepodobne prinesie blízka budúcnosť?
Vyššie uvedené skutočnosti sú prekážkou v súčasnosti. Avšak prebiehajúca „uberizácia“ služieb a dostupnosť prelomových technológií nahráva zmenám v spôsobe ich používania. Čoraz častejšie preto počuť hlasy analytikov technologických firiem, akou je napríklad Telsyte, ktorí predikujú penetráciu virtuálnej reality do sféry prezentácie nehnuteľností na úrovni 25% už v roku 2021. Podľa nich je evidentné, že virtuálna realita tu má svoje miesto a tí, ktorí sa bránia prijatiu VR, skôr či neskôr iba stratia podiel na trhu. Časom taktiež čoraz viac realitných kancelárií nakoniec začne používať VR technológie ako svoju výhodu na trhu. Niektorí ako Michael Pachter, analytik v Wedbush Securities dokonca verí, že Facebook kúpil v roku 2014 Oculus VR za 2 miliardy dolárov hlavne pre potenciál virtuálnej reality v realitnom segmente. Výhodu pre kupujúcich ale i samotných maklérov vidí v úspore času, kedy sa záujemca pri návšteve realitnej kancelárie môže doslova prejsť desiatkami nehnuteľností za pomoci VR okuliarov a následne reálne navštíviť tie, ktoré ho najviac oslovili. Na strane realitnej kancelárie VR bude šetriť náklady na obhliadky nehnuteľností, ktoré sú ťažšie dostupné (časovo, dopravne). A to je nezanedbateľná výhoda už dnes.
Zdroje štatistických údajov : www.mikedp.com/mike-delprete/, www.propertyme.com.au
Pre Reality.sk spracoval: Branislav Špirk Foto: Adobe Stock